ane marie

tirsdag 26. september 2006

Baktanken med denne bloggen er mottoet "KJENNSKAP GIR VENNSKAP". Jeg har tenkt å finne ut om jeg blir mer glad i Bananfluene (er det mulig og elske de mer liksom...) hvis jeg vet litt om dem.

Bananfluens egentlige navn er Drosophila melanogaster, og er en flue i fruktflue-familien. Jeg visste jo at den likte frukt da kan du si, siden frukten trolig er grunnen til at vi har fått så mange av dem på besøk i det siste. Bananfluen legger flere hundre egg om dagen, og de klekkes i løpet av et par dager. Det forklarer jo hvorfor de nå er over hele huset. Åpner jeg kjøleskapet, sitter det en bananflue der. Ser jeg på TV, er det en som svirrer i rommet mellom meg og TVen. Ser jeg ut av vinduet på rommet mitt (i en annen etasje enn frukten til og med!), så er det 7 bananfluer som spankulerer rundt. Hiver jeg noe i søpla, flokker de seg opp av bøtta. Og ikke minst, tar jeg opp en frukt, så blir jeg nesten angrepet.. 100 egg om dagen ja... HVER! Bananfluen er et veldig populært genforskningsobjekt, og genene dens har vært opphav til 3 Nobelpriser. Også kan den visst bøye vingene sine mer enn 100 millioner ganger i løpet av livet.

Jeg føler ikke at jeg liker dem bedre nå egentlig...

7 Comments:

At 27 september, 2006 15:16, Anonymous Anonym said...

Æsj,sånt vil eg ikkje ha i mitt hus! No e sommaren øve og då e de gått i dvale, heldigvis! Innpåsletne, fæle insekt!Ja,ja! No har eg fått meg blogg, så då kan du gå innpå bloggen min: lenekarin82.blogspot.com, har foreløbig ikkje langt så mykje ut enno, men da kjem vel seg kanskje ettekvert!Ha ein fin dag! Klem Lene Karin

 
At 27 september, 2006 15:35, Anonymous Anonym said...

De som bor hos oss har IKKE gått i dvale hvertfall..! Det skal jeg love deg! Haha, men nå er de på flyttefot tror jeg.. Gratulerer med blogg;)

 
At 28 september, 2006 00:05, Anonymous Anonym said...

Jeg og du skal kjøpe kamera en dag, jah! det skal vi, det!:)takk for koslig frokost/lunch idag!
hvorfor har jeg ingenting å si om bananfluer!?!

Ane har bursdag til lørdan! kom på besøk og ta med kake så slipper ho alt styret med å ordne istand så mye..;)

(den tenkte jeg du likte!:P)

 
At 28 september, 2006 23:35, Anonymous Anonym said...

Åjaa, jeg som elsker å stelle i stand til feiring av meg selv! Nei forresten, det var du det..!:D haha

Jeg skal bli med deg å kjøpe kamera jeg!;) Det blir bra vettu!

 
At 29 september, 2006 16:03, Anonymous Anonym said...

Hipp hurra for Rosenborge!! Deilig å være trønder i paraplyland i dag!

 
At 29 september, 2006 18:25, Anonymous Anonym said...

Rosenborge? Aldri hørt om...

 
At 29 september, 2006 19:35, Anonymous Anonym said...

ja, bursdagsfeiring og fest er virkelig undervurdert! bra dere har noen som meg som kan sette fokus på viktige begivenheter!;)

heia sandfjord!

 

Legg inn en kommentar

<< Home